Etusivu: Kyberturvallisuuskeskus
Etusivu: Kyberturvallisuuskeskus
Valikko

Tietoturva Nyt!

Digitaalinen Eurooppa -rahoitusohjelma on kohta neljävuotias, ja hakijat alkavat vähitellen oppia, mistä ohjelmassa on kyse. Siksi myös rahoitushauista on tulossa entistä kilpaillumpia. Aikaisempien hakukierrosten perusteella arvioijat ovat tunnistaneet tiettyjä toistuvia puutteita, jotka pudottavat hakemusten pisteitä. Siksi kokosimme yhteen kootut vinkit hakemuksen laatimista varten. Kun otat kirjoittaessa huomioon nämä seikat, olet jo reippaasti muita hakijoita edellä!

Liehuva EU-lippu
  1. Käytä konkreettisia esimerkkejä ja perustele kaikki väittämät. Digitaalisessa Euroopassa ei rahoiteta tutkimusta tai tuotekehitystä, vaan käyttöönottoa. Kerro siis selkeästi, miten projektissa käytettävä ratkaisu on riittävän kypsä käyttöönottoa varten. Viittaa aikaisempiin pilotteihin, testeihin, tai muihin todisteisiin siitä, että ratkaisu on käyttövalmis tai hyvin lähellä sitä. Samalla tavalla tarkkuutta, kattavuutta ja konkreettisia esimerkkejä tulee hyödyntää koko tekstin läpi.  
     
  2. Kuvaile myös kaikki laajemmat hyödyt, joita projektin rahoittaminen tukee. Viittaa mahdollisuuksien mukaan muihin aloitteisiin, projekteihin, suunnitelmiin tai hyötyihin, jotka mahdollistavat projektille kokoaan suuremman vaikuttavuuden. 
     
  3. Määrittele projektin toteutus selkeästi ja kattavasti niin, että lukijalle ei jää epävarmuutta tekijöiden osaamisesta. Suunnitelman on hyvä olla mahdollisimman lähellä toteutusvalmiutta. Ole kunnianhimoinen tavoitteissasi, mutta älä aliarvioi tarvittavan työn määrää. Budjetin keinotekoinen paisuttelukaan ei kannata.  
     
  4. Kuvaile riskienhallintaa projektissa. Ota huomioon teknologiariskien lisäksi myös esimerkiksi henkilöstöriskit, talousriskit, säätelyn tuomat riskit ja markkinariskit.
     
  5. Kerro yhteistyöstä ja perustele vastuunjako. Projektissa mukana olevien organisaatioiden tulisi olla osaamisen ja yhteistyön kannalta sopivia ja toistensa tekemistä tukevia. Projektin työt tulee olla jaettu tasapuolisesti ja vastuullisesti eri organisaatioiden välillä kykyjen mukaan ja yhteistyötä korostaen. Vältä sekä vapaamatkustajia että budjettirohmuja; perustele suunnitelmassasi miksi vastuut on jaettu juuri niin kuin ne on jaettu. Sama suunnitelmallisuus tulee ottaa huomioon myös viestinnän suunnittelussa.  
     
  6. Tee projektista helposti seurattava. Suunnitelmassa tulee määrittää helposti mitattavat avainindikaattorit, eli tavoitteet, joiden tulee olla saavutettavia, tekemiselle merkityksellisiä ja projektin keston sisällä aikaan sidottuja. Kerro selkeästi mikä on lähtötaso ja pidä huolta siitä, että tavoiteltava tulos on myös riittävän kunnianhimoinen. Selkeät tavoitteet tulee olla mukana myös viestinnän suunnittelussa. 
     
  7. Muista, että kirjoittamasi dokumentti on ainoa asia, mitä rahoituksesta päättävä teistä lukee. Tee siitä siksi mahdollisimman helppolukuinen, myyvä ja kattava. Käytä hyväksesi kuvia, kaavioita, taulukoita, tekstin korostuksia ja muita muotoilun keinoja. Pyri varmistamaan, että lukijan kiinnostus herää ensimmäiseltä sivulta ja se kestää dokumentin loppuun saakka, mielellään vain vahvistuen. 
     

Jos olet kiinnostunut kuulemaan lisää eri rahoitusmahdollisuuksista tai sinulla on kysymyksiä osallistumiseen ja hakemiseen liittyen, ota meihin yhteyttä: ncc-fi@traficom.fi 

Euroopan unionin osarahoittama