Kuuleeko 112?

Tietoturva Nyt!

Hätänumerosta 112 saa apua hätätilanteisiin, mutta mitä jos hätäpuhelu ei onnistu verkon häiriön vuoksi? Hätäpuhelu on viestintäverkkojen erityinen palvelu ja sen toimivuus on varmistettu monin keinoin, mutta hätäpuhelun soittajankin on tunnettava muutama keino puhelun onnistumisen varmistamiseksi.

Milloin pitää soittaa hätänumeroon?

Soita hätänumeroon 112:

  • Kun kohtaat hätätilanteen tai tarvitset kiireellisesti viranomaisapua paikalle.
  • Kun tiedät tai epäilet hengen, terveyden, omaisuuden tai ympäristön olevan uhattuna tai vaarassa.

Jos hätäkeskuksessa on ruuhkaa, jää puhelujonoon odottamaan vuoroasi. Uudelleen soittaminen vain aloittaa jonottamisen alusta.

Hätäpuhelun soittaminen lankapuhelimesta

Kiinteästä puhelinverkosta hätäpuhelun soittaminen on suoraviivaista. Jos puhelinverkko toimii, hätäpuhelu kytkeytyy varmasti. Jos puhelinverkko ei toimi, ei käyttäjä voi tehdä mitään muuta hätäpuhelun mahdollistamiseksi kuin kokeilla soittamista toisesta puhelimesta.

Hätäpuhelun soittaminen kännykästä

Kännykästä soitettuna hätäpuhelu onnistuu melkein aina silloinkin, kun oman teleyrityksen verkko ei toimi. Hätäpuhelu kytkeytyy kännykästä aina, kun se on minkä tahansa matkapuhelinverkon kuuluvuusalueella. Puhelu kytkeytyy automaattisesti muidenkin kuin oman operaattorin verkon kautta.

Hätäpuhelu kannattaa soittaa turvallisesta paikasta läheltä onnettomuuden tai muun avuntarpeen tapahtumapaikkaa, jotta voit vastata hätäkeskuspäivystäjän kysymyksiin onnettomuutta koskien. Erityisesti myrskyissä matkapuhelinverkkojen kuuluvuus voi olla normaalia heikompi eikä hätäpuhelu kytkeydy onnettomuuspaikalta. Silloin voit parantaa kännykän kuuluvuutta seuraavilla tavoilla:

  • Mene ikkunan ääreen ja avaa ikkuna, jos voit.
  • Mene ulos.
  • Mene ympäristöä korkeampaan maastonkohtaan.

Joissakin häiriötilanteissa oman operaattorin tukiasemat toimivat, mutta niillä ei ole yhteyttä puhelinkeskukseen eikä mikään puhelu kytkeydy niiden kautta. Silloin hätäpuhelun voi soittaa sammuttamalla ensin kännykän, sitten kytkemällä sen takaisin päälle ja soittamalla hätäpuhelu silloin, kun kännykkä kysyy suojakoodia tai PIN-koodia. Kännykän mallista riippuu, kumpaa se kysyy ensin. Suojakoodin ja PIN-koodin syöttämisruudussa on esimerkiksi tekstillä "HÄTÄ" tai "Hätätilanne" merkitty painike. Sitä painamalla pääsee näppäilemään numeron 112 ja soittamaan hätäpuhelun. Hätäpuhelu kytkeytyy tällöin automaattisesti parhaiten kuuluvan verkon kautta.

Hätäpuhelun voi soittaa myös toisen ihmisen kännykästä, vaikkei tietäisi sen suojakoodia tai PIN:ä. Niiden suojakoodin syöttöruudussa on edellä mainittu hätätilanne-painike, jonka kautta voi soittaa 112:een.

Hätäpuhelun soittaminen 112 Suomi -sovelluksella

Hätäkeskuslaitoksen 112 Suomi -sovellus soittaa tavallisen hätäpuhelun ja välittää kännykän karttakoordinaatit datayhteyden yli. Huonossa kuuluvuudessa koordinaattien siirto saattaa epäonnistua, vaikka hätäpuhelu onnistuisikin. Silloin koordinaatit pitää lukea hätäkeskuspäivystäjälle puhelimen ruudulta ääneen. Tärkeintä on kuitenkin aina tietää tai selvittää onnettomuuspaikan katuosoite.