Tekstiviestihuijauksia liikkeellä runsaasti – lue tarkasti, mihin olet sitoutumassa

Tietoturva Nyt!

Huijausviestien lähettäjätieto on väärennetty. Puhelimessa viestin lähettäjänä näkyy jokin tunnettu ja luotettu taho, jolla ei ole mitään tekemistä kyseisen viestin kanssa.

Kuluneiden kahden viikon aikana Suomessa on raportoitu tavanomaista runsaammin tekstiviestien välityksellä lähetetyistä huijausviesteistä. Nyt lähetetyt viestit näyttävät tyypillisesti siltä, kuin ne tulisivat joltakin tunnetulta, kuluttajapalveluita tarjoavalta yritykseltä. Viestejä on lähetetty runsaasti esimerkiksi Postin, Gigantin, Finnkinon ja Sokoksen nimissä. Viesteissä saatetaan esimerkiksi väittää, että kyse on lähetyksen seurantakoodista, saapuneesta läheyksestä on tullimaksuja maksamatta tai että vastaanottaja on voittanut arvonnassa tai valittu palkinnonsaajaksi. Viesteissä oleva linkki johtaa sivustolle, jolla ei ole mitään tekemistä sen tahon kanssa, jonka nimissä tekstiviesti on lähetetty.

Lähettäjätieto voi olla väärennetty esimerkiksi samaksi kuin Postin käyttämä lähettäjätieto, josta ilmoitukset saapuneesta lähetyksestä tulevat. Tämän vuoksi viesti saattaa päätyä matkapuhelimessa samaan viestiketjuun aiempien oikeiden viestien kanssa. Tämän ei kannata antaa hämätä, eikä se ole tae viestin luotettavuudesta, vaan kyse on matkapuhelinten ominaisuudesta, jossa se niputtaa samaan ketjuun viestit, jotka näyttävät tulevan samalta lähettäjältä.

Viesteissä oleva linkki johtaa Kyberturvallisuuskeskuksen tutkimissa tapauksissa sivuille, joilla käyttäjä voi rekisteröityä tilaajaksi kuukausimaksulliseen palveluun. Kyseessä on tyypillisesti niin kutsuttu tilausansa, jolla tarkoitetaan sitä, että kuluttaja saadaan tilaamaan mainoksen tai viestin pohjalta jotain, mitä ei ymmärtänyt tilaavansa. Erehdyttäminen voi olla joko tahatonta tai tahallista. Olennaista kuitenkin on, että viestin tai tarjouksen vastaanottaja ei saa viestin sisällöstä todenmukaista kuvaa, ja tämä vaikuttaa hänen ostopäätökseensä.

Jos on erehdyksessä sitoutunut tilaukseen, jota ei ymmärtänyt tilaavansa, noudata Kilpailu- ja kuluttajaviraston antamia ohjeita (Ulkoinen linkki) tilausansoista. 

Lisää erilaisista huijauksista ja niitä suojautumisesta voit lukea täältä:

Tullimaksuaiheinen huijausviesti, jossa lähettäjänä näkyy Posti, Viestissä lukee "Hyvä asiakas, pakettiasi ei voitu toimittaa 3.9.2019, koska tullimaksuja ei ole maksettu. Seuraa ohjeita: linkki"
Postin nimissä lähetetty huijausviesti.
Huijausviesti, jossa aiheena on paketin seuranta. Viestissä lukee "Hei. Paketti:FI45451521. Tila: Ei ole lähtenyt jakelukeskuksesta. Seuraa pakettiasi."
Toinen huijausviesti, jossa väitetään, että vastaanottajalle on lähetetty paketti, jonka toimitusta voi seurata seurantakoodilla.
Huijausviesti Sokoksen nimissä. Viestissä lukee: "Rakas asiakas, Kesäkuun palkintoarvonnassamme, tulit 3. sijalle. Kerää se täältä"
Sokoksen nimissä lähetetty huijausviesti, jossa väitetään, että vastaanottaja olisi voittanut arvonnassa.