Förstasidan: Cybersäkerhetscentret
Förstasidan: Cybersäkerhetscentret
Meny

Informationssäkerhet Nu!

Traficom har fått kännedom om fall där brottslingar har ringt till offer och utgett sig för att vara experter från Cybersäkerhetscentret. I bluffsamtalen har brottslingarna bland annat påstått att offrets mobiltelefon har infekterats av virus och att experter från Cybersäkerhetscentret kommer att hämta enheterna. I vissa samtal har offret även ombetts lämna ut bankkoder och kortuppgifter.

Brottslingar har nu också börjat skicka Whatsapp-meddelanden med EU:s cybersäkerhetsdirektiv NIS2 som tema där man hänvisar till organisationens anmälan om informationssäkerhetsincident. I meddelanden ombeds man bekräfta att meddelandet tagits emot - avsikten är att få offret svara då brottslingar kan ringa tillbaka och fortsätta bedrägeriet. Man ska inte svara på dessa meddelanden. Cybersäkerhetscentret ber att man med låg tröskel gör en anmälan om bedrägeri- och nätfiskemeddelanden till centret.

I bedrägerisamtal eller meddelanden försöker brottslingar orsaka nöd eller rädsla hos offret så att de skulle få offret agera och lämna ut till exempel bankkoder. Brottslingar försöker dessutom i allmänhet hänvisa till tidspress så att offret skulle agera snabbt. 

Cybersäkerhetscentret frågar aldrig efter personuppgifter eller bankkoder

  • Cybersäkerhetscentret påminner alla om att det aldrig frågar efter människors bankkoder, engångsidentifieringskoder eller betalkortsuppgifter.
  • Centret tvingar inte heller till brådskande åtgärder, till överföring av pengar eller till att installera ett fjärrhanteringsprogram.
  • Centret ber aldrig om personuppgifter eller skickar länkar till inloggningssidor.
  • Centrets medarbetare kommer inte heller till någons hem eller byrå för att kräva omedelbar betalning, konfidentiell information eller för att hämta utrustning, t.ex. mobiltelefoner.

Hur känner du till Cybersäkerhetscentrets verkliga kontakt

  • Kontrollera avsändaren och länkar - dra musen på adressen: den måste sluta på traficom.fi.
  • Avbryt ett misstänkt samtal och ring tillbaka till det officiella kundservicenumret, tfn 029 534 5000.
  • Se om det finns en låssymbol på adressraden – Traficoms webbsidor börjar med https:// och visar ett stängt lås.
  • Var uppmärksam på stress- och hotmetoder – bedragare försöker skapa panik, det gör inte vi.
  • Bekräfta betalningsbegäranden – De räkningar som vi skickar finns på Traficoms tjänst Mina ärenden.
  • Om någon kommer till din dörr eller ditt kontor be att få se ett identitetskort med foto. Varje medarbetare vid Cybersäkerhetscentret vid Traficom har ett officiellt identitetskort utfärdat av Traficom. Kontrollera identitetskortets uppgifter genom att ringa kundservicenumret 029 534 5000.

Ytterligare information: Traficoms medietjänst, tfn 029 534 5648