Förstasidan: Cybersäkerhetscentret
Förstasidan: Cybersäkerhetscentret
Meny

Bedrägerisamtal från tekniskt stöd

Informationssäkerhet Nu!

Under föregående vecka har finländska organisationer och privatpersoner fått en hel del samtal från uppringare som uppträder som Microsofts tekniska stöd. Uppringaren påstår att det finns ett informationssäkerhetsproblem på offrets dator och ber offret att öppna datorn för att problemet ska kunna fixas. Samtalen verkar komma från ett finskt telefonnummer. Bedragarna har pratat engelska eller finska. Samtalen är bedrägerier och det finns skäl att anta att de kommer från förfalskade telefonnummer.

Etähallintaohjelma sallii huijarin hallita tietokonettasi, joten älä klikkaa "hyväksy"
Bedragaren vill ha fjärråtkomst till din dator – klicka inte ”godkänn”!

Är det något fel med min dator?

Påståendet om en hacker eller ett informationssäkerhetsproblem är bedrägeri. Bedragaren ber offren köra olika kommandon såsom ASSOC, NETSTAT, Händelseloggen och så vidare. Bedragaren tolkar kommandonas resultat på önskat sätt och påstår att din dator har ett problem eller att en hacker tagit sig in i datorn. Påståendena är humbug och kommandonas resultat betyder inte det som bedragaren påstår.

Bedragaren kan locka offret att installera ett avgiftsfritt fjärrskrivbordsprogram såsom Anydesk, TeamViewer, SupRemo, Alpemix, Zoho Assist, eller något liknande. Dessa program finns inte bara för Windows utan även för MacOS och Linux, om uppringaren bara kan övertyga offret att installera programmet. Bedragaren kan även be offret köpa Google Play eller iTunes-presentkort eller virtuell valuta och be om koderna till dessa. Gå inte med på det uppringaren begär.

Nämä virheviestit eivät tarkoita sitä, että koneellasi on hakkeri.
Bedragaren påstår att dessa felmeddelanden innebär att en hacker kommit in på din dator. Det betyder de inte.

Vad ska jag göra om jag fallit offer för bedrägeri?

Det är inte farligt att svara på samtalet. När du diskuterar med en bedragare ska du se till att inte ge dina bankuppgifter, fotografier på dina identitetshandlingar och inte ge bedragaren rätt att ta över din dator. Om detta har inträffat och en bedragare har kommit in på ditt bankkonto ska du först kontakta banken och berätta vad som hänt. Efter detta ska du göra en brottsanmälan hos polisen. Meddela även Cybersäkerhetscentret om du har blivit offer för dettar.

De fjärrskrivbordsprogram som bedragaren installerat ska raderas. Samtidigt bör du även byta alla lösenord till e-poster, sociala medier och andra tjänster.

Vad ska jag göra om mitt telefonnummer används för bedrägerier?

I bedrägerisamtalen har man använt finländska nummer som faktiskt finns bland de finländska operatörernas anslutningar och används av kunder. Numrens innehavare har inget att göra med bedragarna, de har endast råkat ut för trista trakasserier.

Det är mycket svårt att hindra att ens eget nummer används för bedrägerier. Om samtal från numret förhindras kan man inte använda sin egen telefon. Tekniskt är det svårt att skilja bedrägerisamtalet från andra samtal. Om ditt telefonnummer används på fel sätt kan du be din operatör om ett tillfälligt annat nummer.

Från vilka nummer ringer bedragarna?

De telefonnummer som syns i bedragarnas samtal är förfalskade. Samtalen kommer i verkligheten från utlandet även om numren ser finländska ut. Det finns olika samtalstekniker och tekniskt sett är det nummer som telefonen visar för uppringaren inte alltid det abonnemang därifrån samtalet faktiskt kommer.

Hundratals telefonnummer som använts för bedrägerisamtal har anmälts till Cybersäkerhetscentret. Oftast kommer bedrägerisamtalen från t.ex. numren +35840..., +35845..., med prefixet 09 eller från andra inhemska teleområdens prefix. Även företagsnummer och samma nummer utan utländskt prefix används i stor utsträckning.

Berätta för oss om du fått ett helpdesk-bedrägerisamtal från din organisations nummer, statens abonnemang som börjar med 0295, eller om samtalet har kommit från utlandet. Berätta även om bedragaren påstår sig ringa från någon annan organisation än Microsoft eller från det tekniska stödet för en finländsk teleoperatör, talar finska istället för engelska eller om bedragaren verkar känna till vilken organisation som hen ringer upp. Vi behöver inte längre några anmälningar om vanliga bedrägerisamtal ifall bedrägeriet inte orsakat skador.

Vilka uppgifter försöker bedragarna samla in?

Under bedrägerisamtalet försöker bedragarna samla in uppgifter snabbt och få pengar. Var särskilt försiktig om man pressar dig eller skyndar på dig att ge dina uppgifter per telefon.

Med hjälp av fjärråtkomsten vill brottslingar komma åt uppgifter som finns på datorn eller telefonen. Med hjälp av bankkoderna kan bedragaren göra direkta kontoöverföringar, inköp med stulna kreditkortsuppgifter och identitetsstöld med kapade personuppgifter. Med hjälp av en fjärrförbindelse som installerats i telefonen kan man även granska bekräftelsekoder som skickats per SMS.

Microsoftin logolla luotu verkkolomake, jota käytetään luottokorttitietojen kalasteluun uhrilta. Lomake pyytää täyttämään luottokortin tiedot ja "tilaamaan" palvelun tai tuotteen. Todellisuudessa lomake on huijaus, eikä siihen pidä täyttää omia luottokorttitietoja.
Bedragaren ber offret skriva in kreditkortsuppgifterna på en blankett som skapats enkom för detta.