Bluffsamtal i Cybersäkerhetscentrets namn
Cybersäkerhetscentret har tagit emot anmälningar om bluffsamtal där den som ringer utger sig för att vara en representant för Cybersäkerhetscentret och försöker få tag på känsliga personuppgifter eller bankuppgifter. Ofta påstås det i samtalen att det förekommer misstänkt aktivitet på den uppringdes bankkonto och att man därför ber den uppringde bekräfta uppgifter för att skydda kontot. Bedragarna försöker skapa en känsla av rädsla och brådska för att få offret att agera snabbt.
Cybersäkerhetscentret ber aldrig per telefon eller e-post om personbeteckningar, bankkoder, lösenord eller andra känsliga uppgifter. Cybersäkerhetscentret ber inte heller någon att utföra banktransaktioner eller att överföra pengar.
Hur känner jag igen en bedragare som ringer?
- Var misstänksam om personen som ringer ber dig att agera snabbt. Bedragare använder ofta påtryckningsmetoder för att få dig att göra felbedömningar.
- Du kan alltid avsluta samtalet om det verkar misstänkt.
- Lämna aldrig ut lösenord, koder eller kortuppgifter per telefon. Banker och myndigheter ber aldrig om sådana uppgifter per telefon.
- Lita inte blint på vad personen som ringer säger. Du kan alltid be personen förklara ärendet och sedan själv ringa organisationens officiella nummer.
Om du får ett märkligt samtal från en myndighet:
- Lämna inte ut dina uppgifter till den som ringer.
- Anteckna personens namn och vilken myndighet hen representerar.
- Avsluta samtalet.
- Du kan kontrollera om ett samtal är äkta genom att till exempel ringa direkt till den berörda myndighetens kundtjänst eller växel. Ta inte emot kontaktuppgifterna från den som ringer, utan hämta dem till exempel från den berörda myndighetens webbplats. Meddela växeln namnet på den som ringde och be dem koppla samtalet. Traficoms växelnummer är 029 534 5000.
Om du misstänker att du har blivit lurad och har gjort en betalning på grund av bedrägeriet eller om en brottsling har fått tillgång till din nätbank eller fått tag på dina betalkortsuppgifter ska du omedelbart kontakta din bank och göra en brottsanmälan till polisen. Du kan också anmäla misstänkta kontakter till Cybersäkerhetscentret.